Cíl
Procvičit schopnost logického myšlení a sestavení algoritmu pro jednoduchou každodenní činnost bez použití počítače.
Ukázat, že algoritmus není jen součástí programování, ale že ho používáme i v běžném životě.
Každý žák si vylosuje jedno téma z denního života (viz seznam níže).
Úkolem je:
vytvořit stručný a přesný algoritmus,
(postup, který popisuje danou činnost krok za krokem tak, aby podle něj mohl činnost vykonat i někdo, kdo ji běžně nezná, např. robot)
zodpovědět sadu shrnujících otázek,
(slouží k zamyšlení se nad strukturou algoritmu, opakováním a jeho využitelností)
nakreslit vývojový diagram.
Vypracování úlohy je v modelu Digitálního detoxu: během zpracování žáci nemají k dispozici mobilní zařízen, PC,...
Rozsah: min. 30 kroků, max. 30 kroků
Shrnující otázky
Obsahuje tvoje činnost nějaké opakování? Pokud ano, jaké?
Lze ve tvém algoritmu použít smyčku (opakování určitého kroku)?
Narazil/a jsi při tvorbě algoritmu na nějaký problém? Jaký a jak jsi ho vyřešil/a?
Šlo by tvůj algoritmus využít pro robota nebo někoho, kdo danou činnost nezná?
Jaký způsob zápisu ti vyhovoval víc – číslované kroky nebo vývojový diagram? Proč?
Proč je důležité, aby měla tvá činnost jednoznačný začátek a konec algoritmu?
Změnil/a bys zpětně nějakou část svého algoritmu? Kterou a proč?
Vývojový diagram
Nakreslete vývojový diagram znázorňující tvůj algoritmus.
Použij základní symboly:
ovál = začátek/konec
obdélník = činnost/krok
kosočtverec = rozhodnutí (ano/ne)
šipky = směr postupu
Práci uložte (vyfoťte a převeďte do formátu .PDF) do složky IKT jako: Algoritmus bez použití PC
V případě digitálního detoxu: práci podepište a odevzdejte.
Zkontrolujte si, zda máte vypracované všechny úkoly. Pokud ano, tak vypracovanou úlohu vložte jako přílohu do Teamsu.
Probuzení a vstávání
Ranní hygiena
Oblékání
Snídaně
Cesta do školy
Příchod do učebny dle rozvrhu
Účast na první vyučovací hodině
Přestávka
Účast na poslední vyučovací hodině
Oběd
Cesta domů
Odpočinek
Domácí úkoly
Příprava na testy
Příprava věcí na další školní den
Večeře
Večerní hygiena
Uložení ke spánku
Celkové hodnocení bude maximálně 10 bodů (100 %). Práce je hodnocen podle následujících kritérií:
Logická správnost algoritmu (0 - 3 body)
Algoritmus dává smysl, kroky na sebe logicky navazují.
Nechybí žádné důležité části činnosti.
Srozumitelnost a přesnost (0 - 2 body):
Každý krok je jasně, konkrétně a jednoznačně popsán.
Algoritmus je pochopitelný i pro někoho, kdo danou činnost nezná.
Přehlednost a forma zpracování (0 - 1 bod):
Použití číslovaných kroků nebo vývojového diagramu.
Úhledné a čitelné zpracování, dodržen požadovaný rozsah (min. 30 kroků).
Zpracování shrnujících otázek (0 - 2 body):
Žák se zamyslel nad otázkami k tématu.
Odpovědi jsou smysluplné, věcné a odpovídají obsahu algoritmu.
Nakreslení ývojového diagramu (0 - 2 body):
Za originální pojetí, vtipné zpracování, promyšlený vývojový diagram apod.
Bez ukázky