Dle vztahu karoserie k podvozku rozeznáváme karoserie:
Podvozkové - mají nosný rám a karoserie
Polonosné - mají částečně nosný rám a karoserie
Samonosné - mají samonosnou karoserii
karoserie je upevněná na rám automobilu = nosný základ strojového spodku
strojový spodek je schopen samostatné jízdy i bez karoserie
karoserie je na rám upevněna odnímatelně pomocí šroubů
mezi rámem a karoserií jsou pryžové podložky = zamezení přenosu hluku a chvění
nosný rám, nese všechny části podvozku, pohonu s převody a části nástavby
Vlastnosti
velká variabilita při uspořádání nástavby
velká nosnost, tuhost v ohybu a pružnost v krutu kolem podélné osy
Použití
převážně u dodávkových a nákladních automobilů, stavebních strojů, nákladních přívěsů a návěsů
karoserie přejímá z části nosnou funkci rámu, který má slabší konstrukcia nižší hmotnost
strojový spodek bez karoserie není schopen samostatné jízdy, teprve po pevném spojení s karoserií dosáhne potřebné pevnosti a tuhosti konstrukce
karoserie je upevněna k plošině rámu pevně, bez pryžových podložek
výhodou je nižší hmotnost vozidla (nežli u podvozkové karoserie)
Vlastnosti
ve srovnání se samonosnými karoseriemi lze při uchycení
rámu použít jednodušeji různé varianty a typy karoserií
Použití
konstrukce autobusů a zřídka i u osobních automobilů
karoserie přejímá nosnou funkci rámu automobilu.
tímto uspořádáním se sníží celková hmotnost vozidla, dále:
spotřeba materiálu ve výrobě
spotřeba pohonných hmot v provozu
mezi hlavní části patří podlaha s podélnými a příčnými nosníky, nosníky motoru, podlaha zavazadlového prostoru, podběhy kola a dále sloupky A, B, C, D, střecha a blatníky
jednotlivé části jsou svařeny, ale mohou být také nýtovány nebo šrobovány
tuhost karosérií zajišťují i pevně nalepená skla oken (+30% torzní tuhosti)
ke karoserii se upevňují (kromě kapot a dveří) přímo i hnací ústrojí, části podvozku, sedadla, přístrojová deska a vnitřní i vnější vybavení (čalounění, zrcátka,…)
Vlastnosti
karoserie vhodná pro velkosériovou automatizovanou výrobu
výroba dílů probíhá tvářením a jejich svařování lze automatizovat
samonosné karoserie osobních aut zajišťují velkou bezpečnost cestujících
při opravě je nutno dodržet předepsané technologie a použít předepsané materiály a díly, aby se nesnížila pevnost karoserie
Použití
samonosná karoserie se používá při konstrukci osobních automobilů a autobusů
Samonosné karoserie jsou:
skořepinové konstrukce
příhradové konstrukce
Pozn.: Tyto konstrukce se často kombinují.
Samonosná karoserie skořepinové konstrukce
samonosná karoserie skořepinové konstrukce se skládá z ocelových plechových dílů, plechových dutých součástí a plechových profilů různých průřezů (z plechů rozdílných vlastností, rozdílné tloušťky a s různými prolisy), spojených hlavně švovými a bodovými svary
další díly mohou být pevně přišroubovány (např. přední blatníky a přední kryt s maskou chladiče) nebo zavěšeny v otočných závěsech (dveře a kapota motoru)
Samonosná karoserie skořepinové konstrukce popis
Samonosná karoserie příhradové konstrukce
příhradový rám se doplní ještě přivařením dalších dílů z lehkého kovu, např. střední a zadní podlahy
některé další díly mohou být přinýtovány (např. plastové díly) nebo přilepeny (např. přední a zadní sklo)
závěsy dveří a kapoty motoru jsou ke karoserii přišroubovány
Příhradová hliníková karoserie má na rozdíl od skořepinové ocelové karoserie:
o 30% až 40% menší hmotnost
lepší odolnost proti korozi
lepší recyklovatelnost
Samonosná karoserie příhradové konstrukce popis
Druhy samonosných karoserií
blatníková
pontonová
kapotová
polokapotová
bezkapotová
proudnicová
Úvod
hlavním konstrukčním materiálem pro výrobu karoserií je ocel, která je na vysoké úrovni a plně odpovídá požadavkům velkosériové a hromadné výroby
mezi další materiály patří lehké kovy, slitiny lehkých kovů a plasty (nevýhodou těchto materiálů je vyšší cena)
Přehled používaných materiálů
moderní karoserie je tvořena díly z různých druhů oceli a hliníkových slitin
díly z ocelových plechů bývají žárově nebo elektrolyticky pozinkovány
Tabulka používaných materiálů.
Karoserie automobilu je tvarově, materiálově i technologicky náročný výrobek, který pro svou funkci musí splňovat mnoho důležitých požadavků:
dostatečná pevnost a tuhost
snášet různá namáhání
dlouhá živostnost materiálů
zajistit maximální bezpečnost přepravovaných osob
malá hmotnost = menší spotřebu materiálu = nižší výrobní náklady = nižší spotřeba pohonných hmot
minimální odpor vzduchu = nižší spotřeba pohonných hmot
dobrý výhled řidiče - ovlivňuje velikost a tvar karosérie, dále pak tloušťku a umístění předních sloupků
dobrý přístup do užitkových prostorů (interiér, kufr, motorový prostor)
dobrá těsnost proti vnikání vody a prachu (u dveří, vík a kapoty)
dobrá zvuková i tepelná izolace
snadnou rychlou demontáž vadných dílů
Jaký materiál se používá na výrobu karoserie? (min. 3 druhy)
Je vhodné opravovat profilové části karoserie z vysokopevnostní oceli svařováním? (včetně zdůvodnění)
Jak rozdělujeme samonosné karoserie?
Jaké znáš druhy karoserií dle vztahu karoserie k podvozku?
Jakým technologickým postupem lze zvyšovat pevnost plechu používaný na karoserie?
Uveď min. 10 částí samonosné karoserie.
Jaké výhody přináší samonosné karoserie? (min. 3)
Jaké výhody přináší hliníkové slitiny, využívané při výrobě karoserií? (min. 3)
Na jaké části se využívají měkké karosářské oceli? (min. 3)
Jaké části karoserie jsou vyrobeny z plastu? (min. 3)