Mezi základní části karoserie patří:
otvory pro okna a dveře porušují celistvost konstrukce = nutné zpevnění jejich rámů
musí být zajištěna správná funkce dveří, oken (těsnost proti vnikání vody, prachu)
montáž pevných oken se provádí lepením pomocí tmelu
a) polozavřený rám čelního okna
b) uzavřený rám bočního okna
c) dvojitý uzavřený profil sloupku čelního okna
1…vnější plechový výtvarek
2…vnitřní výtvarek
3…sklo okna
4…pryžový profil skla
5…kovová vložka
6…potah stropu
7…tepelně zvuková izolace střechy
8…rozpěrací vložka
9…výztuha
konstrukce okenních rámů závisí na druhu oken a konstrukci karoserie
rám je vytvořen z okrajů vnějších a vnitřních výtvarů - tvoří polozavřený/zavřený profil
rámy dělíme na:
rámy pevných oken
mají pro upevnění skla vsazeného do pryžového profilu olemování stojinou, která zpevňuje okenní rám a je skrytým spojem
v současné době se okna lepí do otvoru karoserie
rámy spouštěcích oken
mají v konstrukci rámu vytvořeny drážky pro vložení pryžového profilu tvaru U se sametovou vložkou, ve které se posouvá okenní sklo
Podle účelu a funkce rozeznáváme okna:
pevná
spouštěcí
posunovací
vyklápěcí
otočná
Používají se u čelních, zadních, střešních a v některých případech u bočních dveřových oken.
Okno je upevněno v okenním rámu:
pryžovým profilem
na stojince z okrajů plechových výtvarů
nebo je držen pryžovým profilem nasazeným na celou šířku okenního rámu, vytvořeného kostrou
v současné době je okno přilepeno tmelem
Při zasklívání na stojinku jsou používány dva způsoby:
v prvním případě je sklo upevněno před stojinku zvenčí
v druhém případě je v pryžovém profilu proti stojince
(u starších vozidel osobních karoserií byl zasunut kovový leštěný/chromovaný profil)
ve své konstrukci mají vytvořenou drážku pro vedení skla, uloženého do pryžového
u profilu se sametovou vložkou ke snížení tření
spodní okraj skla je upevněn do kovové lišty okenního spouštěče
okenní spouštěč zajišťuje sklo v každé poloze a je ovládán kličkou nebo elektromotorkem
1…okenní rám dveří
2…spouštěcí sklo
3…pryžový profil
4…sametová vložka
5…těsnění okna
6…pryžový profil
7…lineta
8…páka spouštěče
používají se hlavně u bočních oken autobusových karoserií a skříní kolejových vozidel a to především v jejich horní části
používají se u některých osobních karoserií (páté dveře, zadní boční okna)
dále se používají u některých autobusových karosérií a skříní kolejových vozidel
používala se u starších karoserií do předních dveří
přední část okna byla otočná a zadní část okna byla spouštěcí
sklo bylo upevněno v kovovém rámečku, nebo pouze v držácích s čepy, kolem kterých se v omezeném rozsahu natáčí
Okenní skla používaná u dopravních prostředků patří mezi bezpečnostní, čímž se zmenšuje možnost poranění sklem při haváriích.
Mezi základní druhy skel patří:
vrstvené sklo
tvrzené sklo
determální sklo
vrstvené sklo je v podstatě dvouvrstvé
obě skla jsou spojena vložkou organické hmoty (fólie)
při nárazu se toto sklo neroztříští, ale pouze praskne
střepy drží na vložce a neodletují
předností rovného vrstveného skla je možnost jeho řezání podle šablony
původně se tato skla vyráběla jako rovná, ale dnes se vyrábějí i zaoblená vrstvená skla
tvrzené sklo je při výrobě zhotoveno tlakovým předpětím na povrchu, kterého se dosáhne prudkým ochlazováním po předchozím jeho zahřátí
nedá se řezat, ani jinak upravovat
při nárazu se rozpadá na drobné úlomky zrnité struktury
vyrábějí se tvrzená skla rovná i ohýbaná
používají se na zadní boční okna u zavazadlového prostoru
determální / pokovené sklo je bezpečnostní sklo, které poznáte podle mírně nazelenalé barvy při pohledu zvenčí
tenká téměř 100% průhledná vrstvička kovu zabraňuje průchodu určitého spektra slunečního záření a propouští pouze viditelné světlo
smyslem je tedy zvýšit komfort tepelné pohody cestujících
používá se u čelních oken a u hromadných dopravních prostředků mohou být tímto sklem vybavena všechna okna
Tak jak se měnil tvar karoserií, přizpůsoboval se jejich vzhledu i tvar oken. Původně rovná skla u starých hranatých karoserií byla nahrazena u čelních a zadních oken ohýbanými skly a dnes se používají i u bočních oken osobních karosérií.
Podle plošného tvaru oken rozeznáváme okna
rovná
zaoblená
šípovitá
panoramatická
Nejznámější okenní spouštěče
pákové s ozubenými převody
lankové
vřetenové (tzv. šroubové)
Video ukázka – výměna stahovačky
Pákové spouštěče mohou mít různé konstrukční provedení:
Jedno-pákové se používají pro skla menších rozměrů a s dobrým oboustranným vedením okrajů skla ve vodících lištách.
Dvou-pákový okenní spouštěč je pro větší rozměry skel, nebo pro skla s oboustranným zkrácením vedením.
U obou těchto konstrukcí se otáčivý pohyb kličkou přenáší na ozubené převody a odtud na páky opatřené na koncích vodícími kladičkami navlečenými do drážky na linetě se sklem.
Sklo je v linetě nalisováno přes pryžový U profil. K vyvážení skla a jeho zajištění v libovolné poloze slouží ploché spirálovité vyvažovací pružiny. Spouštěče se upevňují na vnitřní stranu dveří.
Lankové okenní spouštěče jsou pro svoji jednoduchost a malou hmotnost velmi výhodný zejména pro skla menších rozměrů.
Ocelové lanko z části doplněné řetízkem je vedeno na třech kladičkách a jednom řetízkovém kolečku, samostatně upevněných na vnitřní straně dveří.
Otáčením řetízkového kolečka se posouvá řetízek s lankem. Dle smyslu otáčení kličky se sklo pohybuje nahoru a dolů, přičemž jeho okraje jsou vedeny v U profilu ve dveřích.
Jsou určené pro těžká okna větších rozměrů.
Otáčivý pohyb kličkou se přenáší šroubovým ozubeným převodem na svislý šroub s dvouchodým lichoběžníkovým závitem.
Šroub je upevněn základovou deskou na tělese dveří a dole je uložen v patním ložisku.
Při otáčení vřetena se po jeho závitu posouvá matice s upevněnou linetou se sklem, vedeným svislými okraji ve vedení.
Při montáži okenních spouštěčů musí být zajištěna jejich správná poloha, shodná s vedením okrajů skla.
Konstrukce dveřových rámů
Vlastní konstrukce dveřových rámů je podobně jako u okenních rámů vytvořena ze svařovaných rámů, svařovaných okrajů výtvarů a tvoří uzavřené profily.
Část dveřového rámu je zpevněna tzv. okapem a na vnitřní straně celého obvodu rámu je stojinka pro upevnění těsnění dveří, která rovněž zpevňuje konstrukci.
Řezy rámem pro dveře samonosné karoserie
Práh rámu dveří
Rám střechy
Podle způsobu otevírání rozeznáváme tyto druhy dveří
jednokřídlové/dvoukřídlové
několikadílné s elektropneumatickým ovládáním
posunovací podél boční stěny
odsuvné
Jednokřídlové otočné dveře
Jednokřídlové dveře jsou nejpoužívanější.
V zavřené poloze jsou zajištěny vodítky dveří a zámkem.
V případě skrytého umístění závěsů (pantů) je úhel otevření menší a je zajišťovaný omezovačem, aby nedošlo k poškození okrajů.
U skříní a skříňových karoserií s dveřmi zavěšenými na nekrytých závěsech je úhel otevření až 180°.
Dvoukřídlové dveře
Dvoukřídlové dveře jsou používány u skříňových karoserií v jejich zadní stěně.
Usnadní se tak manipulace při nakládání a vykládání.
Posunovací dveře
Posunovací dveře se nejčastěji používají u některých dodávkových karoserií v boční stěně, v menší míře se používají i u osobních automobilů.
Předností je odsunutí dveří podél boční stěny, takže při otevírání nezasahují do chodníku/silnice.
Odsuvné dveře (s navijákem pro vozík)
Odsuvné manuální i elektrické dveře je možné instalovat do každého automobilu, nejlépe typu kombi, SUV či MPV.
Místo pantů se montují do dveří nerezové nožové zámky, které splňují minimálně stejné požadavky na pevnost, jako panty původní.
Elektrické ovládání lze vypnout tlačítkem a dveře je možné zavřít mechanicky.
Několikadílné dveře s elektropneumatickým ovládáním
Uplatňují se hlavně u autobusových karoserií.
Jsou ovládány z místa řidiče.
Mají konstrukci ze dvou vzájemně svařených plechových výtvarů. V horní části jsou proskleny (dveře u řidiče mají sklo i ve spodní části).
Jednotlivá křídla mají po svém obvodu těsnící pryžové profily.
Základním požadavkem na konstrukci dveří je jejich dostatečná pevnost a tuhost, schopná zachytit boční nárazy při haváriích, dále pak jejich snadná ovladatelnost a bezpečné zavření dveří před jízdou (při odstavení vozidla).
Dnešní karoserie mají většinou dveře z bezpečnostních důvodů zavěšeny za přední část dveří.
Karosérie je vytvořena vnitřním a vnějším výtvarem včetně okenního rámu.
Pro montáž výstroje dveří jsou ve vnitřním výtvaru montážní otvory.
Vnitřní plocha výtvaru je zakryta čalouněnou výplní.
Spojení obou výtvarů dveří
Může být provedeno sdrápkovým spojem nebo svařením bodovými svary v zahnutých okrajích, které při zavřených dveří není vidět.
Na spodním okraji dveří jsou ve spoji obou výtvarů ponechány odvodňovací otvory.
Způsoby spojení vnějšího a vnitřního výtvaru dveří
V okenním rámu dveří je zpravidla vedení pro spouštěcí sklo, které je ve tvaru U profilu prodlouženo do podokenní části.
Závěsy mají dvě ramena, z nichž jedno je upevněno na pevné části dveřního otvoru a druhé na dveřích.
Obě ramena jsou spojena otočně - čepem.
K usnadnění demontáže musí být jedno rameno upevněno šrouby a druhé může být přivařeno na dveře.
Závěsy (panty) mohou být:
vnější (nekryté), upevněné na povrchu nebo vyčnívající z obrysu karoserie. Dnes jsou z bezpečnostních i estetických důvodů používány málo,
vnitřní (skryté), u kterých je osa otáčení ve stěně karoserie. V současné době se jedná o nejpoužívanější závěsy (panty).
Otočné dveře karoserií jsou upevněny na závěsech (pantech) a na opačné straně jsou zajištěny v zavřené poloze zámkem a vodítkem dveří.
Mezi dveřmi a dveřovým rámem je po celém obvodu vůle 5 až 8 mm
Pro upevnění šroubů jsou v rameni závěsu otvory většího průměru nebo oválného tvaru, aby bylo možné seřizování a lícování dveří.
K seřizování dveří jsou dále používány tzv. plovoucí matice a podložky, upevněné na závěsovém sloupku s možností jejich posunu.
Dveře se zajišťují nejméně na dva závěsy, přičemž osa jejich otáčení musí ležet v jedné přímce.
Dveřový zámek
zajišťuje dveře v uzavřené poloze a umožňuje jejich snadné otevírání,
je umístěn na opačné straně zpravidla skryté v tělese dveří,
v praxi jsou používány různé konstrukce,
k ovládání zámku souží vnější a vnitřní klika.
Pojistka je další důležitou částí, která při zajištění dveří znemožní jejich otevření.
Dětská pojistka u zadních dveří znemožňuje otevření dveří z vnitřku automobilu.
Zajišťuje dveře před přílišným otevřením a poškozením okrajů dveří i dveřového otvoru.
Omezovač bývá kombinován s dveřní brzdou, která zajišťuje dveře v otevřené poloze.
Víka a kapoty jsou rovněž zavěšeny na závěsech (pantech).
Konstrukční uspořádání vík i kapoty je obdobné.
Tvoří je vnější výtvarek, jehož plocha může být zpevněna prolisy a po svém obvodu je zpevněn vnitřní výztuhou, přivařenou skrytě v zahnutých okrajích.
Páté dveře u osobní karoserie zpřístupňuje zavazadlový prostor.
Po obvodu rámu je pryžový profil proti vnikání vody a prachu.
Víko u osobní karoserie zpřístupňuje zavazadlový prostor.
Po obvodu rámu je pryžový profil proti vnikání vody a prachu.
Kapota naproti tomu zpřístupňuje motorový prostor. Svými okraji spočívá na pryžových náraznících, aby zamezila hlučení nárazů na obvodový rám otvoru.
Konstrukční uspořádání vík i kapoty je obdobné. Tvoří je vnější výtvarek, jehož plocha může být zpevněna prolisy a po svém obvodu je zpevněn vnitřní výztuhou, přivařenou skrytě v zahnutých okrajích.
Víka i kapoty jsou upevněny na závěsech různé konstrukce a v zavřené poloze jsou uzavřeny uzávěrem, ovládaným táhlem umístěným pod přístrojovou deskou.
Přední kapota může být otevírána dozadu na čelní okno, na stranu a dopředu. Nejpoužívanější je otevření dozadu na čelní okno (přístup ze tří stran). Z důvodu náhodného otevření je uzavření doplněno pojistkou, která přidržuje pootevřenou kapotu. Zadní víko nebo kapota je otevírána vždy na zadní okno.
Závěsy vík a kapot mohou mít různou konstrukci, většinou jsou kryté a mnohdy jsou doplněny odpruženým držákem, nebo vyvažovací pružinou.
Příklady krytých závěsů vík a kapot
a) nůžkový závěs s vyvažovací pružinou
b) kloubový závěs
Uzávěr kapoty tvoří nejčastěji čep se zářezem a pružinou, upevněný na jejich spodním okraji.
Protikusem uzávěru je lůžko s odpruženou západkou, umístěnou proti čepu na pevné spodní části karoserie.
Při zavření víka prostým zamáčknutím se zasune čep do lůžka a západka zajede do výřezu v čepu.
Při tom je pružina s opěrným talířkem stlačena.
Při otevření se vysune západka z výřezu a stlačená pružina nadzvedne kapotu nebo víko.
Pro úplné otevření kapoty (víka) je nutné odjistit pojistku.
Blatníky jsou svařeny z plechových výtvarů a slouží k zakrytí kola z vnějšku.
Okraje blatníku jsou zpevněny prolisem a zahnutím okraje dovnitř.
přední blatník
V boku mají výkroj pro kolo tak, aby bylo možné kolo demontovat a za jízdy využívat maximálního rejdu, neboť kolo vystupuje z obrysu blatníku ven.
Vpředu je otvor pro reflektor.
zadní blatník
V boku mají výkroj pro kolo tak, aby bylo možné kolo demontovat.
V levé/pravé části je je otvor pro hrdlo nádrže.
Uzavírá kapotáž zpředu a zakrývá zpravidla chladič.
Základní plech masky má otvory maskovány ozdobnými chromovými žebry, mřížkou z hliníkových slitin nebo plastu.
Hustota žeber nebo mřížky musí být taková, aby volnými prostory mohlo procházet dostatečné množství vzduchu k chladiči.
Je předsunutě upevněn před karoserií na držácích, pevně zakotvených na rámu podvozku, nebo v tuhé části samonosné konstrukce karoserie.
Musí snést mírné nárazy a tlaky.
Z důvodu nárazu vozidel jsou rozměry nárazníků a jejich poloha na automobilu normalizovány.
Konce nárazníků nesmí odstávat z bezpečnostních důvodů mimo obrys karosérie.
Krycí plechy se často nahrazují krycími plasty.
Vykrývají volné prostory mezi bočnicemi a chladičem, aby vzduch byl nucen jím procházet.
Jsou umístěné pod motorem a májí za úkol chránit spodek klikové skříně před poškozením.
Oddělují motorový prostor od kol a zamezují jeho znečištění.
Tvoří důležitou část kapotáže.
dodělat PL, O.Ot.,
PL 1 - tbu
PL 2 - tbu
xxx?