obdélníkový (žebřinový) rám
plošinový rám
křížový rám
příhradový rám karoserie osobního automobilu
sendvičová karoserie
obdélníkový nebo také žebřinový rám
obdélníkový rám je svařen, snýtován nebo sešroubován ze dvou podélných nosníků (podélníků) a několika příčných nosníků (příčníků)
nosníky jsou tvořeny ocelovými otevřenými profily (např. U) nebo uzavřenými ocelovými profily (např. obdélníkovými)
v tomto případě tvoří ocelová podlaha karoserie s rámem pevně svařený nebo sešroubovaný celek
nástavba vozidla má jen dílčí nosné funkce
celková hmotnost plošinového rámu a nástavby je větší než hmotnost nosné části samonosné karoserie srovnatelné velikosti
skládá se ze dvou podélníků, prohnutých ve středu k sobě do tvaru písmene X resp. kříže, a příčníků z uzavřených nebo otevřených profilů
ve srovnání s obdélníkovým rámem má větší tuhost a nižší váhu
na rám lze dobře upevnit motor i závěsy kol
používá se pro stavbu hliníkových karoserií a je nosným systémem samonosné karoserii
duté profilové nosníky se spojují odlévanými díly v uzlových místech konstrukce
karoserie je pevná a torzně tuhá*
v porovnání s ocelovou skořepinovou karoserií je o 40% lehčí a zaručuje velkou bezpečnost osob
*Torzní tuhost = poměr kroutícího momentu a deformace
obdélníková rámová konstrukce z ocelových profilových nosníků je svařena s ocelovou plechovou podlahou (zespodu) a se samonosnou ocelovou karoserií
k nosné konstrukci je přišroubován integrální nosník pro upevnění motoru a převodovky
tento nosník se při čelním nárazu zasune šikmo dolů pod podlahu
tato bezpečná konstrukce umožňuje velmi dobré využití vnitřního prostoru
délka vnitřního prostoru (bez zavazadlového) je větší než 50% vnější délky vozidla
dodělat PL + opak.otázky
xxx?